Wat te doen bij een defect

Wat te doen bij een defect
U moet natuurlijk wel enige actie ondernemen om gebruik te kunnen maken van uw rechten. Het belangrijkste is dat u binnen twee maanden nadat uw product defect is geraakt, de verkoper hierover aanspreekt.
 
Wacht u langer dan twee maanden, dan heeft u geen rechten meer. Wees dit voor en stap dus zo snel mogelijk op de verkoper af. Mocht u geklaagd hebben en de verkoper doet hier niks mee, dan heeft u twee jaar om naar de rechter te stappen. Ook na deze termijn verliest u uw rechten. Bent u van plan om naar de rechter te stappen, doe dit dus binnen twee jaar. 

Wat kunt u eisen?
Als een product niet voldoet aan de verwachting, dan kunt u de verkoper hierop aanspreken. U kunt dan ten eerste stellen dat de overeenkomst wordt nagekomen. Dit houdt in dat u de verkoper de gelegenheid geeft om uw product te herstellen of vervangen zodat hij wel voldoet aan de verwachting. Hiervoor moet u de verkoper wel een redelijke termijn geven. Deze ligt op minimaal twee weken.  

Mocht de verkoper uw klachten niet oplossen binnen deze redelijke termijn, dan heeft u een aantal keuzes. U kunt er voor kiezen om de verkoper het voordeel van de twijfel te geven en hem nog meer tijd geven om het probleem te herstellen. Heeft u het echter helemaal gehad, dan kunt u de overeenkomst ontbinden. Dit houdt in dat u het product teruggeeft en dat de verkoper verplicht is om u uw aankoopbedrag terug te geven.  

Binnen consumentenrecht verder naar:

 •  Verplichtingen verkoper
 •  Garantietermijnen
 •  Wat te doen bij een defect?
 •  Gebruikte argumenten verkoper
 •  Komt u er samen niet uit?