Meest gebruikte argumenten verkoper

Meest gebruikte argumenten verkoper

De garantietermijn is verstreken, ik kan niks meer voor u doen
Zoals boven al gezegd, deze argumentatie gaat niet op. Als u een product koopt dat normaal gesproken voor meerdere jaren mee zou moeten gaan, dan betekent het einde van de garantietermijn niet dat u alle kosten zelf zal moeten betalen bij defect. De verkoper heeft een product verkocht dat niet geheel voldoet aan de verwachting en daarop kunt u hem aanspreken.

Ik ben niet verantwoordelijk maar de fabrikant of leverancier
 Ook deze argumentatie gaat niet op. Het defect aan het product kan misschien wel liggen aan een fabricagefout van de fabrikant, maar u heeft een overeenkomst met de verkoper. Deze overeenkomst is ontstaan op het moment van aankoop.
U was verplicht om te betalen en de verkoper was verplicht om het product te leveren dat voldoet aan de verwachtingen. Op deze overeenkomst spreekt u de verkoper aan. U heeft geen overeenkomst met de fabrikant of leverancier en u heeft daar dan ook niks te zoeken. Wat de verkoper uiteindelijk regelt met de fabrikant of leverancier is zijn zaak, maar daar hoeft u zich niet in te mengen. De verkoper is dus uw enige aanspreekpunt.

U heeft de spullen onjuist verzorgd of onjuist gebruikt
Dat kan de verkoper stellen, maar hij zal dat moeten aantonen. Dit kan in de praktijk lastig worden. Hoe weet de verkoper op welke manier u uw product heeft gebruikt of verzorgd? Laat uw door deze opmerking dus niet met een kluitje het riet in sturen. Als de verkoper dit zegt, moet hij het ook kunnen aantonen.

Binnen consumentenrecht verder naar:

 •  Verplichtingen verkoper
 •  Garantietermijnen
 •  Wat te doen bij een defect?
 •  Gebruikte argumenten verkoper
 •  Komt u er samen niet uit?